RUG - University of Groningen

Första ordentliga studieveckan börjar vara över och man har faktiskt fått smaka studielivets allvarliga sida. Arbetsmängden är stor och universitetet förväntar mycket av dig, som tur är kurserna intressanta och föreläsarna bra. Håller motivationen uppe då man måste spendera så mycket tid på biblioteket.

Det märks att universitet ligger på inom topp 1% i världen i alla fall gällande ekonomi och business. Upplägget på mina två kurser Growth and Development Policies and Competitiveness of Nations and Firms är likadan; en föreläsning en tutorial per vecka. Under föreläsningen behandlar föreläsaren veckans 2 vetenskapliga artiklar, därefter ges instuderingfrågor och på tutorialen diskuteras dessa frågor av oss. Sist skall sammanfattningar av veckans ämnen göras. Detta låter kanske inte så mycke men är mycket tidskrävande och nivån på omfattande artiklarna hög.

Ett mindervärdeskomplex är ett faktum, eftersom alla verkar ha på magisternivån måsta arbeta en hel del mer än jag för att komma dit dom är. Åbo Akademi, trots att jag gillar mitt hemuniversitet, känns ju lite som ett skämt. Hoppas jag klarar mig i höst och kommer mycket klokare hem! :D


Welcoming Ceremony för alla internationella studeranden (2800 st) i Martinikyrkan


Det finns en ordentlig lunchcafeteria, men varma maten är alltid franskisar + något och annars finns det mycket bröd att välja mellan. Kommer med andra ord att sakna våra lunchrestauranger

Jag vet att det är mera bilder på vatten än universitetet men..dehär e ju bara mycke vackare :D


Jag försökte göra det bästa av att måsta studera en dag med full sul och 30 grader

Avrundar med några bilder från Zernike campus. Intressant att studera på ett riktigt campus, då Åbo Akademis lilla kluster inte kan kallas ett campus. Det är synd att det varit en härlig värmebölja just då jag var tvungen att studera från morgon till kväll, nu är jag dock mera förberedd för kommande veckorna och vet hur jag ska studera för att undvika panik. Några bilder han jag ändå knäppa i 30 graders värme :)

Kommentarer