Logi

Staplade över dett inlägg som låg i utkasterna. Har visst inte publicerat någonting mera om mitt boende ehehehe... Så här kommer det:

Godmorgon från min myshörna!

Idag ska jag ägna inlägget åt mitt boende och mitt rum, eller ja mitt är det ju inte då jag delar mitt rum med en annan tjej. Tjejen är Sydkorean och studerar vid samma fakultet som jag, men är kandistuderande. Yujin är väldigt trevlig, städig och snäll. Väldigt harmlös med andra ord och en perfekt rumskamrat därför :D Nej, men vi kommer bra överens, trots att vi kanske inte är väldigt nära eller gör mycket saker på fritiden tillsammans. Det önskar jag mig inte heller så att man inte blir för nära och håller en hälsosam distans, lättare så då man ska spendera 5 mån i samma rum. 

Gråa gardinerna på räcket ger lite privacy :)


Nog om min rumskamrat nu ska vi gå till själva boendet. Jag bor ett studentboende, som har enligt mig det perfekta läget, mitt emellan centrum och Zernike campus där jag har mina föreläsningar och även sportscentrumet. Byggnaden är en gammal skola och ligger belägen mitt i ett bostadsområde och vår innergård har en lekplats för barn. Det berättar också att vi är "endast" 50 personer på boendet och kraven att inte störa grannskapet är höga. Jämförelsen är andra studentboenden med 300 pers. och inte lika höga krav, så där går det inte lika lugnt till ;) Jag gillar ändå gemenskapen i Albertine Agnesplein, som vi kallar huset (egentligen gatunamnet). Vi göt mycket saker tillsammans och alla är väldigt öppna och trevliga. Ibland känner jag dock att intresserna är lite annorlund då 90% åtminstone är kandistuderanden och därmed också några år yngre.

Vi är uppdelade i olika "kök" och i min korridor delar jag kök, 2 duschar och toaletter med 10 andra. Aldrig har båda duscharna varit upptagna då jag velat duscha och endast 2 ggr har kvinnornas toalett varit upptagen under 1 månad. Killarnas toalett är alltid ledig då vi är två killar och åtta tjejer i korridoren. Jag är också väldigt överraskad över i hur bra skick och städigt badrummen och köket är. Detta mycket tack vare hård disciplin över kökets städande och lyxet är att badrummen städas av professionella. Lika bekvämt är det ju inte som en egen lägenhet men var förberedd på mycket värre.




Rummet har en loft var jag sover och nere finns våra arbetsbord, klädskåp och bokhyllor och så sover Yujin nere. I efterhand är jag väldigt glad ja "hamnade" på loftet eftersom det är förvånandsvärt stor och jag får vara lite privat där. Har också försökt göra det extra mysigt med en netflix myshöra för att trivas. Dessutom är en extra madrass bra att ha för kommande gäster ;)

Det var mycket information om boendeförhållandena och jag hoppas att jag förhåller mig lika postivit till sitautionen ännu om 4 månader! *Här kan jag säga att nu har 2 månader gått sedan jag skrev inlägget och jag förhåller mig ganska långt lika positivt*

Kommentarer