Home sweet home

Någonstans på motorvägen mellan Helsingfors-Åbo. Välkommen hem.
En vecka tillbaka hemma i kära Finland. Hela veckan har gått till att landa i tanken att jag verkligen är tillbaka. Dessutom väldigt mixed feelings; å ena sidan är jag otroligt glad över att vara tillbaka i Finland, super taggad över att se alla vänner och att få rutiner igen men å andra sidan brister mitt hjärta när jag tänker på att jag måste ta avsked av Pontus för 4,5 månader förra lördagen. Vi hade en så otroligt fin resa tillsammans och kan tänka mig att man känner sig just så här lycklig efter en honeymoon. Efter att ha tillbringat varje vaken stund tillsammans i 5 veckor, känns det så tomt utan honom. Jag vet att det går om och att det inte finns någon orsak varför vi inte klarar av samma distans som på hösten. Snart byts juli till augusti och han är hemma. Men trots det är det jobbigt.

Sallad och tapas som första måltid. Det finns ju fördelar med att bo hos mamma.
Högt uppe på to-do-listan hemma var att kolla upp synen. Blir en ny start med nya glasögon. Bara jag lyckas bestämma vilka.
Saker jag varit tacksam över här i Finland:

  • Rågbröd! och ordentlig bröd överlag
  • Frukter, så lyxigt att bo hemma där det alltid finns flera olika frukter att välja mellan. Svindyrt i Japan.
  • Husmanskost. Jag älskar sushi och hela resan var en enda matresa med mycket gott, men nog tackar min mage för vanlig, mångsidig och näringsrik husmanskost.
  • Varmt hem och varmt vatten. Dom kan ju inte värma hus för fem öre i Japan och wc hade bara iskallt vatten i kranen och duschen var alltid en överraskning om det var varmt eller kallt.
  • Svenska. Intressant att igen leva i ett land där man förstår vad alla säger runtomkring dig. 
  • Bastu.
  • Familj och vänner.  
Det finns ännu bilder att visa från vår Sydkorea resa och sista dagarna i Japan. Jag ska se till att dom kommer upp inom kort. Men annars: Good to be back.

Kommentarer